Evecom en de monohull kant van de zaak.

Na de verhuizing van Amsterdam naar Oudega is bij Evecom BV de nadruk bij de monohulls steeds meer op de bouwplannen en de amateurbouw komen te liggen. Een uitgebreide serie bouwpakketten van Granta Boats (kanos en bijbootjes) werd meegenomen naar Friesland totdat de werf in Engeland in een groot kano-bouwers faillissement werd meegesleurd. Er zijn nog een paar van deze bouwpakketten beschikbaar voor wie niet helemaal alles vanaf een bouwtekening zelf wil doen.

Ook de Drascombe Range werd nog een aantal jaren vanuit Oudega geleverd, maar door sterke prijsstijgingen in Engeland werden de nieuwe schepen van Honnor Marine bijna onverkoopbaar. Op een gegeven moment was de vraag naar Drascombe-Occasions zeker 10 keer zo groot als die naar nieuwe boten. Geen wonder dus dat Evecom zich naast het propageren van de zelfbouw ook ging bezighouden met de bemiddeling bij de verkoop van tweedehands Drascombes. In totaal zullen er nu in ons land nog zo'n 150 Drascombe-boten aktief rondvaren, waarbij de Coaster, de Longboat en de Lugger het meest populair zijn. Van de Scaffie en de Dabber waren er elk minder dan tien in 1985, en de ruimste kajuitboot, de Drifter, kende toen een stuk of vijftien aanhangers.  Een goede Drascombe boot voor een redelijke prijs staat dan ook nooit lang te koop. De huidige eigenaren weten dat ook en hebben dan ook geen professionele verkoophulp meer nodig. Een aantal van deze Drascombes is door de eigenaren zelf gebouwd, van bouwtekeningen die we bij de ontwerper John Watkinson betrokken. Helaas is ook John ons een aantal jaren geleden ontvallen, en ook zijn bouwtekeningen van deze karakteriestieke boten zijn nu niet meer leverbaar.
Een alternatief voor de vaarklare Drascombe Boten wordt geboden door  de bouwplannen van de Britse ontwerpers Iain Oughtred en Paul Fisher. Oughtred's tekeningen zijn met zoveel liefde op papier gezet, dat je ze zo aan de muur zou hangen met een mooie lijst eromheen. Dat de boten ook goed te bouwen zijn blijkt wel uit de vele publikaties in o.a. WoodenBoat, Watercraft, Classic Boat en de "Spiegel der Zeilvaart". Iain ontwerpt nog op de klassieke manier zonder computer.  Bij hem ligt de nadruk op lichte, overnaads gelijmde, multiplex roei- en zeilboten. Een informatieve catalogus (engelstalig) is beschikbaar voor   EUR 12,50 + 3,50 verzendkosten. ( voor enkele fotos (165 kb) klikken op
Oughtred).  Zeer verduidelijkend is ook zijn handboek:  "Clinker Ply Boatbuilding Manual"  

Oughtred handboek
EUR 29,50 + 4,95  porto

Fisher catalogus
Eur. 17.00 + 3.50 porto

Glen-L Designs
Eur. 12,50 + 4.95 porto

Meer van deze tijd is de ontwerp-methode van Paul Fisher.  Hij heeft zich helemaal toegelegd op het in de computer stoppen van interessante klassieke roei-, zeil- en motor- boten en -jachten. Waar nodig wordt de waterverplaatsing van zware, traditioneel gebouwde werk/visboten aangepast aan de moderne bouwtechnieken zoals, strip-planking, lapstrake, stitch-and-glue enkel- en multi- knikspant. Aanpassingen aan persoonlijke wensen van de opdrachtgever kunnen dankzij de computer-programmas in uren in plaats van dagen worden gerealiseerd. De catalogus van Selway Fisher omvat dan ook ruim 10 x meer boten dan die van Oughtred, maar de afbeeldingen bij Fisher zijn helaas lang niet zo fraai. De prijs van de complete Selway Fisher Ontwerp- Catalogus is  Eur. 17,00 + Eur. 3,50 verzendkosten). Voor meer indrukken over het werk van  Paul Fisher  kunt U op zijn naam klikken. Uiteraard is het wat Evecom betreft niet bij deze twee ontwerpers gebleven. 
Wij kunnen U helpen bij een keuze uit het werk van Glen-L Designs, Bruce Roberts, Jay Benford terwijl ook de bouwplannen van WoodenBoat regelmatig over onze toonbank gaan. Glen-L Designs is sterk gericht op simpele, sterke knikspant constructies, zowel voor motor- als zeil-boten en -jachten vaak uit multiplex met enkele uitstapjes naar staal of polyester. De Glen-L Designs catalogus met 216 blz. ligt in Oudega op de plank voor Eur.12,50, de evt. verzendkosten bedragen Eur. 4,95.
Bruce Roberts richt zich de laatste jaren steeds meer op staal bouw. In samenwerking met een Nederlandse fabrikant brengt hij nu stalen romp-pakketten op de markt voor veel van zijn ontwerpen, die door de thuisbouwer simpel in elkaar gelast kunnen worden. Naast moderne motor- en zeiljacht- ontwerpen vindt U in de Roberts catalogus een uitgebreide serie "Spray"-jachten, de "platbodems voor de oceaan", geschikt voor de bouw in hout, staal of polyester. Daarnaast heeft Bruce Roberts verschillende boeken gepubliceerd, waaronder in dit bestek zijn algemene bouwvoorlichting aanbevelenswaardig is. In dit "Illustrated Custom Boatbuilding" behandelt deze ontwerper kort en bondig de verschillende facetten van het bouwen met staal, aluminium, hout en polyester. (Eur. 19,50 + Eur. 3,50 porto)

Een andere zeer veelzijdige ontwerper met een voorliefde voor klassieke en traditionele vormen is de Amerikaan Jay Benford. Naast de bovengenoemde materialen heeft Benford ook veel schepen ontworpen voor de bouw in Ferro-Cement, een materiaal dat in Nederland tussen 1965 en 1975 redelijk populair was. Het bekendste Nederlandse jacht van Benford was de bijna 11m lange "Zeeuwse Stromen", het Colin Archer-achtige jacht waarmee Pleun van der Lugt de wereld rond zeilde. Ook Benford kampt met het probleem dat hij, net als Paul Fisher, zoveel verschillende ontwerpen op papier heeft gezet dat deze niet meer in 1 catalogus overtuigend getoond kunnen worden. Zijn boek "Cruising Designs" geeft een goede indruk van zijn filosofie en zijn veelzijdigheid, maar voor een gefundeerde beoordeling van de verschillende Benford jachten zijn de studieplannen onontbeerlijk. Ook heeft Benford een aantal vergelijkbare ontwerpen samengebracht in aparte boeken. Voor de bouw- en studieplannen van Glen-L Designs, Bruce Roberts en Jay Benford geldt over het algemeen een levertijd van 2-3 weken.
Bent U op zoek naar een geschikt ontwerp voor Uw volgende bouwprojekt dan loont het zeker de moeite om in onze winkel de
verschillende catalogi en boeken eens door te kijken. De winkel van Evecom is gevestigd aan de jachthaven van Oudega. We zijn alleen open na afspraak. 
De
routebeschrijving geeft aan hoe U ons kunt vinden in Oudega.

     

Copyright Evecom BV.Niets uit deze website mag worden gecopieerd of door derden gebruikt zonder uitdrukkelijke toestemming van de webmaster. Nothing from this site may be copied or used by third parties wihtout prior permission from our webmaster.

 

    (17-8-2015)