Multihull designs

  >A.M.D   >Crowther  >Jim Brown >Iain Farrier
  >Ed Horstman   >Kurt Hughes >John Marples >John Shuttleworth
  >Roger Simpson >Malcom Tennant >Lars Ouddrup  >James Wharram      >Richard Woods

In 1970 begon EVECOM met het promoten van de mogelijkheden en goede eigenschappen van multihulls. Vooral  in de V.S. en  AustraliŽ had men toen al jarenlang ervaring met het verbeteren van de oorspronkelijke Trimarans van Arthur Piver en de CSK Catamarans. Uit dit promotiewerk groeide een hechte samenwerking met de meest vermaarde Multihull ontwerpers, waarvan de tekeningen voldoende uitgebreid zijn, zodat hun ontwerpen ook door een doe-het-zelver gebouwd kunnen worden..

A.M.D.                    
Nederlands ontwerpbureau van Alexander Verheus gericht op het ontwerpen van Multihulls voor hout /epoxy en PVC schuim/sandwich bouw. Gespecialiseerd op het gebied van I.O.M.R. 
Hier komen ruime, snelle jachten vandaan, die wat tegen de franse styling aanleunen. Ze worden zowel op nederlandse werven als in de Oostblok-landen gebouwd.

Jim Brown           
Ontwerper van de Searunner Trimarans en schrijver van het "Searunner Construction Manual", een handboek voor de multi-knikspant bouw met polyester /epoxy en glasweefsel over de naden. Concentreert zich nu op werkschepen voor "derde wereld landen". De Searunner-trimarans staan bekend om hun grote zeewaardigheid en de veilige centrale kuip.

Crowther Multihulls     
Australie's  "snelste"  multihull ontwerper uit de 60- en 70-er jaren. Na het overlijden van pionier en oprichter Lock Crowther wordt het ontwerpbureau voortvarend voortgezet door zijn zoon Brett Crowther. Crowther Multihulls staat bekend om de zeer comfortabele catamarans voor wereldreizen en luxe charters. (o.a. de Franse Catanas zijn op Crowther-leest geschoeid.) Oorspronkelijk ontwierp Crowther voor hout/epoxy, polyester en aluminium. Men prefereert sinds 1990 PVC-sandwich. Een aparte afdeling binnen Crowther Multihulls heeft zich gespecialiseerd in CommerciŽle Catamaran-Veerbooten en -Cruiseschepen.

Iain Farrier              
"Leende" Brown's bouwwijze voor zijn Trailer-Tri trimarans, die zich kenmerken door de mogelijkheid ook op het water de drijvers in te klappen. Na de ontwikkeling van zijn F-27 legt hij zich toe op inklapbare rondspant trimarans voor de stripplanking bouw in  Western Red Cedar of PVC-Sandwich.  (1992: F-9A, F-9AX, F-25A,  1995: F-36A 1998: F-82A). Het meest recente ontwerp van Ian Farrier is een 41' Catamaran, door insiders gezien als de ultieme "live-aboard" cat. Farrier's tekeningen zijn zeer uitvoerig en minutieus uitgewerkt met heel veel 3-D tekeningen om fouten bij de bouw te voorkomen.

Ed Horstman         
Is zeer succesvol met zijn Tri-Star trimarans. Ruime, sterke en gemakkelijk te bouwen boten, geschikt voor wereldreizen. Is in het midden van de jaren 80 begonnen met een serie catamarans, de zgn. "convertibles" (catamarans waarvan een trimaran gebouwd kan worden) voor hout/epoxy of foam/sandwich. Horstman is van origine vliegtuigbouwkundige, hetgeen is terug te vinden in zijn "open dwarsverbanden" die het mogelijk maken om zonder bukken van de hoofdkajuit naar het voorschip te lopen.

Kurt Hughes          
Een enthousiaste Amerikaanse ontwerper, die zich in eerste instantie vooral bezighield met het ontwikkelen van snelle en lichte trimarans volgens een eigen bouwmethode (Cilinder Mould). Tegenwoordig ontwerpt hij ook grote catamarans. (hout/epoxy en high tech composieten). Zijn uitgebreide zeil-catalogus toont nu zowel extreme racers als comfortable cruisers. Kurt Hughes heeft nauw samengewerkt met de Amerikaanse Kustwacht om tot een zinnige standaard te komen voor Charter-catamarans. Deze zijn in een aparte catalogus ondergebracht.

John Marples        
Werkte samen met Jim Brown en Dick Newick aan het Constant Camber Bouwsysteem. Ontwerper van de V-spant  Seaclipper trimarans. Hij werkt nu aan nieuwe Constant Camber catamaran- en trimaran ontwerpen.

Lars Ouddrup         
Werkte in 1962 als een der eersten met Airex voor Foam-Sandwich bouwmethode. Hij bouwde in 1971 zijn eerste Cruising Cat en bracht sindsdien de bekende Havkat range op het water, een serie snelle toer catamarans. (hout/epoxy en foam/sandwich.) Zijn My-cat vertoont ongelooflijk goede zeil- en stuur-eigenschappen die door geen andere micromultihull geŽvenaard worden.

> John Shuttleworth
Heeft een manier gevonden om ruime catamarans toch snel te laten zeilen. Hij is vooral bekend geworden door zijn succesvolle trimarans in de tachtiger jaren, maar meer recent ontwierp hij ook zeer snelle kleinere cats en grote luxueuse cruisers. De catamaran-opbouwen zijn laag en gestroomlijnd. Shuttleworth  legt de nadruk op de beperking van de windweerstand van romp en tuigage voor efficiŽnt aan de wind zeilen.

Roger Simpson       
Begon rond 1970 in Engeland als trimaran-ontwerper/ bouwer. Verhuisde naar AustraliŽ en tekent nu ruime "live-aboard" catamarans met goede zeileigenschappen en enkele cruiser/racers met open brugdek (hout/epoxy stripplanking en/of foam/sandwich). Ook heeft hij een paar kleine compacte campercats ontworpen en twee boeken geschreven over de bouw en afbouw van catamarans. Momenteel geeft Simpson vlieglessen, maar zijn bouwtekeningen en boeken zijn nog steeds leverbaar. 

Malcom Tennant
Ook een "snelle" tekenaar, uit Nieuw Zeeland, met toch een aantal comfortabele cruisers in het progamma. Alle ontwerpen zijn rondspantbouw. Range van 5,5m tot over de 20m. Heeft veel ervaring met grote motorcatamarans. Tennant is ook niet bang voor experimentele multihulls. Hij tekende een 18,2m lange "Atlantic Proa" met een Aero-Rig, lang voordat Carbo-Spars dit type mast introduceerde en ook een grote door een verticale windrotor aangedreven catamaran.

James Wharram       
Van oudsher de meest "zeewaardige" catamaran ontwerper. Zijn schepen kenmerken zich door eenvoud van constructie, (waardoor goedkoop te bouwen), en grote veiligheid. De akkomodatie blijft beperkt tot de rompen voor een laag zwaartepunt. (V-spant hout/epoxy). Wharram Designs bedacht een combinatie van het surfzeil en het gaffeltuig, die zeer goed voldoet op Wharram's Tiki-ontwerpen.

> Richard Woods
Leerling van Wharram en Kellsall, die zijn eigen iedeŽen in een aantal catamarans verwerkte en o.a. de Micromultihull bedacht. (hout/epoxy strip-planking en foam-sandwich, V-spant, Knikspant en Rondspant.)  Woods weet zijn catamarans altijd heel goedkoop te bouwen.  

 


Copyright © Evecom BV.
Niets uit deze website mag worden gecopieerd of door derden gebruikt zonder uitdrukkelijke toestemming van de webmaster. Nothing from this site may be copied or used by third parties wihtout prior permission from our webmaster.

 

 

Hit Counter  (15-03-05)